مجله خبری برنامه‌نویسی پایتون

مرکز آموزش و رقابت برنامه نویسی پایتون

مجله خبری برنامه‌نویسی پایتون

مرکز آموزش و رقابت برنامه نویسی پایتون

مجله خبری برنامه‌نویسی پایتون

زبان پایتون (Python) در سال ۱۹۹۱ توسط یک برنامه‌نویس هلندی به نام گیدو ون روسوم (Guido van Rossum) ابداع شد و از آن زمان تا کنون رشد قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده است.

اگر چه وی در آن زمان گفته بود: «من به هیچ وجه قصد ندارم زبانی بسازم که به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد» ولی اکنون و با گذشت نزدیک به سه دهه از آن تاریخ، پایتون تقریباً تمام رقبای خود را کنار زده و به اندازه‌ای محبوبیت یافته که حتی افراد مبتدی نیز کدنویسی را با آن شروع می‌کنند.

در یک سال گذشته، «Python» یکی از کلماتی بود که شهروندان آمریکایی بسیار زیاد در گوگل جستجو کرده‌اند، حتی بیشتر از نام ستاره‌های تلویزیونی.

مترجم : آزاده رضازاده همدانی

ویدئوهای آموزش یادگیری ماشین یا پایتون [کلیک کنید]


پیشنیاز : Scikit-learnو Pandas, matplotlib

(اگر نسخه علمی  از پیش کامپایل شده پایتون مثل ACtivePython را ذز اختیار دارید پس نیازی به نصب کتابخانه­های numpy,Scipy,Scikit-learn,Matplotlib,pandas نیست در غیر این صورت آنها را به صورت جداگانه نصب نمایید)

همچنین علاوه بر نصب کتابخانه­های فوق , کتابخانه quandl  را نیز نصب نمایید. (به qو یا Q هنگام import کتابخانه quandl توجه نمایید!!)

منظور از رگرسیون در یادگیری ماشین چیست؟ هدف در رگرسیون : دریافت داده­های پیوسته, پیداکردن متناسب ترین معادله برای داده­ها , و سپس پیش بینی مقدار جدید برحسب معادله بدست آمده. به طور مثال در رگرسیون خطی تنها باید بهترین معادله خط را مطابق شکل زیر پیدا نمود:

با داشتن معادله خط میتوان داده­های جدیدی که درآینده دریافت می­شوند را تخمین و پیش بینی نمود. به طور مثال فرض کنید در شکل بالا محور افقی نشاندهنده زمان (تاریخ) و محور Y عمودی نشان دهنده قیمت باشد. بنابراین با داشتن معادله خط می­توان قیمتها را در اینده پیش بینی نمود.

یکی از کاربردهای مرسوم رگرسیون پیش بینی ارزش سهام است بدین صورت که بادرنظر گرفتن روندو جریان قیمت در طول زمان , و با داشتن مجموعه داده­های پیوسته, ارزش روند جدید سهام در آینده پیش بینی میشود.

رگرسیون نوعی یادگیری ماشین با ناظر است. در این حالت فرد خبره(محقق) بارها و بارها نمونه­ها و ویژگی­ها را در اختیار ماشین قرار داده سپس برچسب کلاس دسته بندی صحیح هریک, را نیز در اختیار آن قرار می­دهد تا بدین ترتیب ماشین پروسه دسته­بندی را فرابگیرد. پس از آن که ماشین آموزش داده شد, نوبت به مرحله آزمایش (تست) ماشین می­رسد. بدین صورت که نمونه­های دیده نشده ای که برچسب کلاس آن برای فرد خبره معلوم اما برای ماشین نامعلوم و نامشخص است در اختیار ماشین قرار داه می­شود.پاسخهای حاصل از تشخیص ماشین با پاسخ­های اصلی درست مقایسه شده و میزان صحت ماشین اندازه­گیری می­شود.اگر صحت به اندازه کافی بالا باشد محقق میتواند این الگوریتم را بر روی داده­های واقعی اعمال نماید.

از آنجایی که مثال پرکاربرد رگرسیون, پیش بینی ارزش سهام است پس می­توان با مثال زیر شروع کرد:

در ابتدا به داده احتیاج داریم. گاهی اوقات بدست آوردن این داده­ها کار آسانی است اما گاهی باید اطلاعات مدنظر خود را از بین داده­های موجود بیرون کشید مشابه کاری که در این مثال انجام شده است:  

در اینجا از اطلاعات ساده موجود پیرامون ارزش و تعداد سهام در کتابخانه Quandle استفاده خواهیم کرد که قبلا توسط google جمع آوری شده است.

در متن بالا Q در کلمهQuandle  باید با حروف کوچک نوشته شود.

در حال حاضر این اطلاعات در اختیار ماست: همانطور که مشاهده می­کنید حجم آنها برای شروع کمی زیاد است.

همانطور که قبلا در مقدمه هم توضیح داده شد, در یادگیری ماشین بخشی وجود دارد که هدف آن کاهش میزان داده­های ورودی است. در این مثال خاص چند ستون داریم که بسیاری ازآنها زاید و تکراری بوده و تنها یک زوج از آنها ثابت بوده و تغییر نمیکند. احتمالا همه با این موضوع موافقیم که داشتن همزمان داده های Regular و داده­های Adjusted امر مطلوبی نیست. ستون­­های Adjasted مطلوبترین اطلاعات را در اختیار ما قرار می­دهند در حالی که ستونهای regular حاوی اطلاعات روزانه بوده که شاید خیلی مفید نباشند. مثلا سهام دارای بخشی به نام stock splits(تقسیم سهام) میباشد که ممکن است یک سهم به 2 سهم تقسیم شود و ارزش سهام نصف شده در حالی که ارزش آن شرکت نصف نشود. ستون­های adjusted به مرور و در گذر زمان برای stock splits تنظیم می­شوند از اینرو به منظور تحلیل داده­ها بسیار قابل اعتمادتر هستند. حالا بهتر است کمی پیش برویم و نمونه کوچکی از داده ها را دقیق تر بررسی کنیم:

دراینجا فقط ستون­های adjusted و همچنین ستون volume (تعداد سهام )راداریم. لازم است پیرامون نکاتی مهم بحث شود:

·         آیا این که افراد تصور میکنند که یادگیری ماشین قادر به خلق اطلاعات از هیچ است صحیح می­باشد؟ خیر در واقع باید اطلاعاتی حتما موجود باشد تا یادگیری ماشین بتواند آن را برجسته و مشخص نماید.

·         شما به داده های با معنی احتیاج دارید. حال چگونه متوجه خواهید شد که این داده­ها با معنی هستند یا خیر؟ بهترین پاسخ برای این سوال این است که از فکر و مغز خود استفاده کنید و در مورد آن فکر کنید.

·         آیا قیمت­های گدشته نشان­دهنده قیمتهای آینده هستند؟ بعضی از افراد اینگونه فکر میکنند اما در گذر زمان  ثابت شده است که این تصور اشتباه است.

·         الگو­های گذشته چطور؟ آیا در پیش­بینی آینده موثر هستند؟ این نظریه تا حدودی می­تواند خوب باشد اما در کل هنوز ضعیف است.

·         در راستای بررسی الگوهای گدشته, آیا بررسی روابط بین تغییرات ارزش سهام و تعداد سهام (volume) در طول زمان به پیش­بینی ارزش سهام در آینده کمک خواهد کرد؟بله این دیدگاه تا حدودی نسبت به نظرات قبلی بهتر شده است.

پس همانطور که می­بینید داشتن داده بیشتر به منزله بهتر بودن داده نیست و هدف در یادگیری ماشین کسب مفیدترین داده­ها می­باشد. بدین منظور گاهی نیازاست تاتغییراتی بر روی اطلاعات خام اولیه صورت پذیرد.

میزان نوسانات روزانه مثلا کمترین تغییرات رادر نطر بگیرید. به نظر شما بهتر است داده ها به سادگی مطرح شده (Open, High, Low, Close)و یا به صورت نوسانات و درصد تغییرات( Close, Spread/Volatility, %change )؟ تصور من این است درصد تغییرات اطلاعات مفیدتری را به ما می­دهد.

بنابراین همانگونه که تاکنون مشاهده کردید همه داده­های موجود اطلاعات مفیذی را در اختیار شما قرار نمیدهند, بلکه باید قبل از در اختیار گذاشتن داده ها به صورت ورودی الگوریتم یادگیری ماشین, تغییراتی را بر روی آنها انجام دهید.

در این بخش مقدار (high-low)/low*100 محاسبه می­شودکه نشان­دهنده درصد انتشار بر اساس ارزش close  بوده و میزان نوسانات را اندازه­گیری می­کند:

در انتها درصد تغییرات روزانه محاسبه می­شود:

و چهار ستون زیر نمایش داده می­شود:

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی