مجله خبری برنامه‌نویسی پایتون

مرکز آموزش و رقابت برنامه نویسی پایتون

مجله خبری برنامه‌نویسی پایتون

مرکز آموزش و رقابت برنامه نویسی پایتون

مجله خبری برنامه‌نویسی پایتون

زبان پایتون (Python) در سال ۱۹۹۱ توسط یک برنامه‌نویس هلندی به نام گیدو ون روسوم (Guido van Rossum) ابداع شد و از آن زمان تا کنون رشد قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده است.

اگر چه وی در آن زمان گفته بود: «من به هیچ وجه قصد ندارم زبانی بسازم که به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد» ولی اکنون و با گذشت نزدیک به سه دهه از آن تاریخ، پایتون تقریباً تمام رقبای خود را کنار زده و به اندازه‌ای محبوبیت یافته که حتی افراد مبتدی نیز کدنویسی را با آن شروع می‌کنند.

در یک سال گذشته، «Python» یکی از کلماتی بود که شهروندان آمریکایی بسیار زیاد در گوگل جستجو کرده‌اند، حتی بیشتر از نام ستاره‌های تلویزیونی.

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

🎁 تخفیف 40 درصدی به مناسبت شب یلدا


1️⃣ دوره تکمیلی پایتون

2️⃣ دوره پردازش تصویر با پایتون

3️⃣ دوره یادگیری ماشین با پایتون

4️⃣ مجموعه کامل آموزش پایتون


☑️ کد تخفیف (با حروف کوچک وارد کنید) : yalda



💵 میزان تخفیف : 40 درصد


💎 لینک دوره :


 🌐  goo.gl/ju62PK


📆 مهلت استفاده : جمعه 30 آذر 1397

نویسنده : javinpaul

مترجم: آزاده رضازاده همدانی

لینک : منبع


اگر وبلاگ من رو به طور منظم دنبال کرده باشید حتما از اینکه مقاله ای در باره لزوم یادگیری پایتون مینویسم تعجب کنید! شاید به خاطر داشته باشید که چند سال پیش مقاله ای با این مضمون که چرا بین جاوا و پایتون, باید جاوا را انتخاب کرد؟ نوشتم. درسته خیلی چیزها از آن سالها تا به امروز تغییر کرده است. در سال 2016 پایتون در بسیاری از دانشکده ها و دانشگاه ها به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی جایگزین بقیه زبانها شد و هیچ وقت به دوران قبلش باز نگشت. پایتون روز بروز بزرگ و بزرگ تر میشد و اگر شما اخبار مربوط به آخرین تکنولوزی ها و برنامه نویسی رو دنبال کنید متوجه میشوید که در بسیاری از سایت های معروف برنامه نویسی مثل Stackoverflow و CodeAcademy پایتون روند رو به رشدی دارد و از آن به عنوان یک زبان برنامه نویسی مهم ذکر شده است. اما بزرگترن سوال ما این است که چرا یک برنامه نویس باید پایتون را یادبگیرد؟ درسته که پایتون در حال رشد است اما این به معنی در حال سقوط بودن جاوا و یا c++  نیست؟

بله من افتخار میکنم که برنامه نویس جاوا هستم و جاوا زبان محبوب من بوده و هست و خواهد بود اما این امر باعث نمیشود که من مشتاق به یادگیری و استفاده از  ابزار ها و تکنولوژی های جدید نباشم.پایتون دقیقا همان زبانی است که من به دنبالش هستم تا من با یادگیری آن به برنامه نویس بهتری مبدل شوم. یادگیری پایتون برای افراد مبتدی و تازه کار بسیار آسان است و قدرت کافی برای ایجاد برنامه های مبتنی بر وب و همچنین سیستم های اتوماسیون اداری کسل کننده را داراست. چندین سال پیش, تنها دلیل جذابیت و انتخاب پایتون از نظر من , توانایی اسکریپت نویسی آن بود و در مقایسه با perl که زبان اسکریپت نویسی محبوب دیگری در آن زمان بود ترجیح دادم.

برای برنامه نویسان حرفه ای و یا هرکسی که از قبل با Ruby,Java,Javascript آشنایی دارد یادگیری پایتون نیز به منزله کسب یک ابزار قدرتمند می باشد . همانطور که در کتاب Automate the Boring stuff with python ذکر شده است پایتون به شما این توانایی را می دهد تا کارهای تکراری و کسل کننده را به طور اتومات انجام داده و بر روی موارد جذاب و سودمند بیشتر متمرکز شوید.

اگر برنامه نویس جاوا باشید شاید تصور کنید که میتوانید با استفاده از Groovy این کارها را انجام دهید . اما لازم است بدانید که Groovy هرگز امکانات متعدد پایتون مثل api ها و کتابخانه ها, فریم ورک ها و همچنین حوزه های مختلف مثل علوم داده , یادگیری ماشین و برنامه نویسی وب را در اختیار شما قرار نخواهد داد.

 

چرا برنامه نویسان باید در سال 2018 پایتون را فرابگیرند؟

اگر تصمیم به یادگیری پایتون دارید اما هنوز برای انجام آن مطمین نیستید, بهتر است خواندن این مطلب را ادامه دهید تا  از 10 دلیل که  نشان دهنده مزایای یادگیری پایتون در سال 2018 است, مطلع شوید. اما بسته به اینکه این سوال توسط چه کسی پرسیده میشود میتوان برداشت های متفاوتی از آن داشت . مثلا اگر یک برنامه نویس مبتدی این سوال را بپرسد میتوان سادگی یادگیری پایتون را به عنوان دلیل ذکر کرد ولی اگر سوال  توسط یک برنامه نویس حرفه ای که قصد ورود به دنیای علوم داده و یادگیری ماشین را دارد مطرح شود , محبوب بودن زبان پایتون و وجود کتابخانه های متعدد و در دسترس در زمینه هوش مصنوعی , علوم داده و یادگیری ماشین , را دلیلی قانع کننده برای یادگیری این زبان دانست.

به هر حال در ادامه 10 دلیل مهم برای یادگیری پایتون در سال 2018 را خواهید دانست:

1-    علم داده :

این دلیل خود به تنهایی بزرگترین عامل یادگیری پایتون توسط بسیاری از برنامه نویسان در سال 2018 بوده است. بسیاری از دوستان من که از پروژه های برنامه نویسی جاوا خودشون که در ارتباط با بانکهای سرمایه گذاری بود خسته شده اند و بدنبال یادگیری پایتون از طریق سایت های آموزش آنلاین مثل Udemy هستند تا بتوانند شغلی هیجان انگیز با حقوق بالا در زمینه علم داده پیدا نمایند.

اما چه عاملی باعث محبوبیت پایتون در زمینه علم داده و یادگیری ماشین شده است؟

در سالهای نه چندان دور زبان R یکی از بهترین زبان ها در این حوزه محسوب میشد. اما من تصور میکنم پایتون به دلیل دارابودن کتابخانه ها و فریم ورک های متعدد مثل PyBrain , NumPy و PyMySql در هوش مصنوعی , علم داده و یادگیری ماشین به محبوبیت فراوانی دست یافته است.

دلیل دیگر محبوبیت پایتون , کاربرد های متنوع تر آن نسبت به زبان R است مثلا شما میتوانید اسکریپت هایی را  برای  اتوماسیون اداری, طراحی وب و یا موارد بیشتر ایجادکنید.

حال اگر علاقه مندید که به یک محقق  علوم داده در سال جدید مبدل شوید به شما پیشنهاد می کنم که مجموعه ارزشمند Data Science, Deep Learning, & Machine Learning with Pythonدر سایت آموزش آنلاین Udemy با قیمت 10 دلار تهیه و مطالعه نمایید.

 

2-    یادگیری ماشین:

دومین دلیل برای یادگیری پایتون , یادگیری ماشین است. در چند سال اخیر رشد یادگیری ماشین فوق العاده بوده و به سرعت در حال تغییر محیط پیرامون ما است.

روز به روز الگوریتم ها پیچیده تر می شوند مثلا با الگوریتمهای جستجوی گوگل امروزه میتوانید پاسخ همه سوالات خود را بیابید . همچنین Chatbot هایی برای پاسخ به همه پرسش های شما وجود دارند و یا تاکسی اینترنتی Uber در واقع از الگوریتم ها رانندگی استفاده می کند.

حال اگر شما به یادگیری ماشین علاقه دارید و تصمیم دارید پروژه هایی را بر حسب میل و علاقه شخصی خود انجام دهید, پایتون اصلی ترین زبان برنامه نویسی است که این کار را برای شما آسان می کند.

با اینکه کتابخانه های یادگیری ماشین بسیاری در جاوا نیز وجود دارد اما شما مطالب بیشتری را در زمینه پایتون در انجمن های برنامه نویسان پیدا خواهید کرد که این امر خود باعث ترجیح پایتون نسبت به زبان های دیگر در حوزه یادگیری ماشین و علم داده خواهد شد.

در صورتی که تمایل به شروع برنامه نویسی وب در این حوزه دارید پیشنهاد میکنم واحد  Machine Learning A-Z™: Hands-On Python & R In Data Science  را در سایت آموزش آنلاین Udemy مطالعه نمایید.

 

3-    برنامه نویسی تحت وب

وجود کتابخانه ها و فریم ورک های بسیار خوبی از جمله Django و Flask  در پایتون ,که برنامه نویسی تحت وب را آسان می کند, سومین دلیل یادگیری این زبان می باشد. 

به عنوان مثال انجام کارهایی که در PHP به صرف چندین ساعت زمان نیاز است, به راحتی در عرض چند دقیقه در پایتون انجام می شوند. همچنین از پایتون در زمینه Web Scraping که به مجموعه روش های مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات  از سایتهای اینترنتی اطلاق می شود, نیز بسیار کاربرد دارد. از جمله این سایتها میتوان به سایت معروف Reddit اشاره نمود.

اگر به این مبحث علاقه دارید پیشنهاد میشود مباحث مربوط به پایتون و Django را در سایت JoshPortilla مطالعه نمایید.همچنین یک واحد درسی رایگان در سایت udemy نیز پیرامون همین موضوع وجود دارد .

 

4-    سادگی

یکی از بزرگترین دلایل انتخاب پایتون توسط برنامه نویسان مبتدی , سادگی این زبان است. زیرا هنگامی که برای بار اول برنامه نویسی و کدنویسی را آغاز می کنید طبیعتا به دنبال یادگیری زبانی با دستورات و قواعد دشوار و گیج کننده نخواهید بود.

پایتون زبانی خوانا و ساده است. همچنین نصب و راه اندازی آن بسیار ساده است به صورتی که مشکلات مربوط به مسیر کلاس ها در جاوا و مسایل مربوط به کامپایلر را در C++ ندارید. فقط کافی است پایتون را نصب و شروع به کار کنید. فقط در هنگام نصب سوالی مبنی بر اضافه کردن پایتون به PATH از شما پرسیده میشود که بدین معنی است : شما میتوانید پایتون را از هر جا در سیستم خود اجرا نمایید.

 

5-    انجمن عظیم برنامه نویسان

شما برای یادگیری یک زبان و یک تکنولوژی جدید به گروهی از دوستان برنامه نویس احتیاج دارید تا زمانی که به شدت درگیر و مستاصل در حل یک مشکل و خطا شده اید به شما کمک کنند!

در این زمینه باید بسیاراز google تشکر کرد زیرا در عرض چند دقیقه شما میتوانید راه حل مشکل خود را در پایتون پیدا نمایید. همچنین انجمن های مانند سایت Stackoverflow باعث گردهمایی بسیاری از افراد خبره پایتون در کنار هم و کمک به تازه واردین شده است.

 

6-    کتابخانه ها و فریم ورک ها

یکی از شباهت های پایتون و جاوا, وجود تعداد بسیار زیاد کتابخانه ها, فریم ورک ها و ماژول های متن باز و در دسترس  برای انجام هر آنچه که در ذهن شما است, می باشد و این امر توسعه برنامه ها و نرم افزار ها را بسیار آسان کرده است.

حتی تصور اینکه شما بخواهید برنامه نویسی تحت وب را بدون استفاده از Spring در جاوا یا Django  و Flask در پایتون انجام دهید, هم بسیار سخت است. وجود این کتابخانه ها باعث ساده تر شده کار شما شده است و شما تنها کافی است بر روی منطق تجاری (Business Logic) تمرکز کنید.

پایتون کتابخانه های متعددی به منظور رفع نیاز های متفاوت دارد. بعنوان مثال میتوان از Django و Flask برای طراحی و برنامه نویسی وب و از NumPy و SciPy در زمینه علوم داده نام برد.

در واقع پایتون مجموعه بسیارخوبی از کتابخانه های مربوط به یادگیری ماشین و علوم داده مثل TensorFlow,Scikit-Learn,Pandas,Keras و ... را جمع آوری نموده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک پایتون در یادگیری ماشین و علوم داده مراجعه نمایید.

 

7-    اتوماسیون

اولین باری که با پایتون آشنا شدم مربوط به زمانی بود که در حال نوشتن برنامه ای برای دریافت پیغام ها ی UDP بودم که به مشکل عدم وجود پیغام ها در log برخوردم. در واقع به دنبال این بودم که آیا بر روی این پورت خاص آیا ترافیک UDP دریافت می کنم یا خیر اما هیچ دستور UNIX برای حل این مشکل پیدا نمیکردم. تا این که همکار بغل دستی من که در حال یادگیری پایتون بود فقط در عرض 5 دقیقه توانست اسکریپتی باا استفاده از ماژول های پایتون برای دریافت پیغام های UDP بنویسد!

زمانی که همکارم صرف نوشتن این ابزار کره بود به شدت من رو تحت تاثیر قرار داد و قدرت پایتون را بیش از پیش در نوشتن اسکریپت, ابزار و یا هر کار تکراری دیگر به  من نشان داد.

حال اگر به دنبال مطالعه بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد میکنم مطالعه کتاب Automate the boring stuff with python را که به شدت کتاب ساده ای است از دست ندهید.

 

8-    همه منظوره بودن

پایتون یک چاقوی همه کاره است! که بسیار مورد علاقه برنامه نویسان واقع شده است. مثلا R زبانی است که تنها در زمینه یادگیری ماشین و علوم داده  می توان از آن استفا ده کرد اما هرگز نمیتوان از آن برای برنامه نویسی تحت وب بهره گرفت. اما شما با یادگیری پایتون قادر خواهید بود که کارهای بسیار متنوعی را انجام دهید.

با استفاده از Django و flask میتوانید برنامه نویسی تحت وب و با استفاده از NumPy,SciPy,Scikit-Learn,NLTK داده ها را تحلیل نمایید. حداقل حداقل میتوانید با استفاده از پایتون اسکریپتی برای انجام کارهای تکراری و روزمره خود بنویسید.

 

9-    شغل

پایتون به سرعت در حال رشد است و خیلی خوب است اگر در ابتدای راه برنامه نویسی هستید بدنبال یادگیری یک زبان مهم در حال رشد باشید. این امر نه تنها باعث می شود که شما شغل موردعلاقه خود را به سرعت پیدا کنید بلکه باعث میشود که در زمینه کاری و شغلی نیز به سرعت رشد کنید. بنابراین از نظر من , برای افراد مبتدی بعد از ویژگی سادگی, این امر میتواند مهم ترین دلیل یادگیری پایتون باشد.

 

10-                       حقوق

حقوق برنامه نویسان پایتون یکی از بالاترین مبالغ تعیین شده به عنوان دستمزد برای برنامه نویسان است مخصوصا اگر در زمینه یادگیری ماشین, علوم داده و برنامه نویسی وب فعالیت داشت باشند.

به طور میانگین مبلغ دریافتی یک برنامه نویس پایتون بین 70000 تا 150,000 دلار آمریکا ست که بنابر سابقه , موقعیت و زمینه کاری میتواند متفاوت باشد.

اگر به دنبال شغل های با درآمد بالا در زمینه تکنولوژی هستید بهتر است مقاله من در باره 10 شغل برتر حوزه مهندسی نرم افزار در سال 2018 را مطالعه نمایید.

منابع سودمند برای یادگیری پایتون :

اگر قصد شروع به یادگیری پایتون را دارید در ادامه لیستی از منابع آموزشی این زبان زیبای برنامه نویسی آمده است:

1-   The Complete Python MasterClass

2-   The Python Bible — Everything You Need to Program in Python

3-   Python Fundamentals by Pluralsight

4-   5 Courses to Learn Data Science and Machine learning

5-   10 Free Python Programming EBooks and PDF

6-   Top 5 Courses to Learn Python in 2018

و اگر هنوز برای یادگیری پایتون احساس راحتی نمیکنید شاید عکس زیر نمای درستی از زندگی یک برنامه نویس پایتون را بخوبی به شما نشان دهد:

این تمامی دلایل مهم برای یادگیری پایتون در سال 2018 بود. همانگونه که قبلا گفتم یادگیری برنامه نویسی این روزها یکی از ملزومات دنیای فعلی است و پایتون یکی از بهترین زبان های برای شروع افراد مبتدی و تازه کار است.

یادگیری پایتون  برای برنامه نویسانی که قبلا با جاوا و یا C++ کار کرده اند, نه تنها باعث میشود به یک برنامه نویس چند زبانه تبدیل شده بلکه ابزاری قدرتمند را برای ایجاد اسکریپت ها, برنامه نویسی وب و ورود بدنیای جذاب و پر هیجان یادگیری ماشین و علوم داده در اختیار آنها قرار میدهد.

به طور خلاصه اگر امسال تنها میتوانید یک زبان را یادبگیرید حتما پایتون را انتخاب کنید و The complete Python MasterClass یکی از بهترین منابع در این زمینه است.

در ادامه سایر مقالات مهم در این حوزه آمده است:

1-   Top 8 Python Data Science and Machine Learning libraries

2-   10 Machine Learning and Data Science courses for Programmers

3-   10 Programming languages You can Learn in 2018

4-   10 Reasons to Learn Scala Programming Languages

5-   5 Free R Programming Courses for Data Scientists

6-   Top 5 TensorFlow courses for Python Programmers

7-   Top 5 Courses to Learn Data Science and Machine Learning

8-   50+ Data Structure and Algorithms Interview Questions

 

حرف آخر

خیلی ممنونم که این مقاله رو مطالعه کردید سفر خوبی در پایتون داشته باشید مطمینا تصمیم به شروع پایتون تصمیم بزرگی است اما حتما در آینده مبالغ دریافتی خوبی بابت این تصمیم خواهید گرفت. من منابع بسیاری را برای یادگیری پایتون در حوزه یادگیری ماشین , علوم داده, برنامه نویسی وب ,.. معرفی کردم و درصورتی که مورد علاقه شما واقع شده اند لطفا با دوستان و همکاران تان به اشتراک بگذارید و حتما من را در توییتر با شناسه javarevisited و در Medium با شناسه Javinpaul دنبال کنید.

و در آخر اگر به دنبال منابع رایگان برای یادگیری پایتون هستید حتما به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://hackernoon.com/tagged/python

 


زبان برنامه‌نویسی پایتون کاربردهای گسترده‌ای دارد و برنامه‌نویسان حرفه‌ای در سازمان‌های بزرگی مانند گوگل، اسپاتیفای، پیکسار و حتی آژانس اطلاعات مرکزی از آن استفاده می‌کنند.

خیدو فان‌روسوم، دانشمند علوم رایانه هلندی تصمیم گرفت در دسامبر ۱۹۸۹ در تعطیلات کریسمس روی پروژه‌ای شخصی کار کند. او که از کم‌وکاستی‌های دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه خسته شده بود، دست به کار شد و زبان برنامه‌نویسی خودش را ساخت. فان‌روسوم برای ساخت زبان برنامه‌نویسی‌اش سه اصل ساده و ابتدایی داشت:

  • ۱. زبانی که می‌سازد باید خوانا و یادگیری آن آسان باشد؛ به‌همین‌دلیل در هر کد در زبان برنامه‌نویسی پایتون به‌جای براکت‌های درهم، از تورفتگی (وایت‌اسپیس) استفاده می‌شود.
  • ۲. به کاربران اجازه دهد بسته‌های خاص خود را برای ماژول‌های برنامه‌نویسی بسازند.
  • ۳. زبان ساخته‌شده نامی کوتاه و خاص و کمی مبهم داشته باشد.

فان‌روسوم برای انتخاب نام زبان برنامه‌نویسی خود از گروه کمدی انگلیسی به‌نام مونتی پایتون (Monty Python) الهام گرفت و نام آن را پایتون گذاشت. همچنین نام package repository این زبان برنامه‌نویسی از نام یکی از قسمت‌های کمدی محبوب فان‌روسوم، یعنی چیزشاپ (Cheese Shop)، انتخاب شده است.

تقریبا سی سال بعد از اختراع فان‌روسوم، این زبان برنامه‌نویسی محبوب شد و تعداد جست‌وجوهای پایتون در گوگل از تعداد جست‌و‌جوهای کیم کارداشیان، ستاره‌ی هالیوودی پیشی گرفت. تعداد پرس‌وجوها درباره‌ی زبان برنامه‌نویسی پایتون تا سال ۲۰۱۰ بیش از سه برابر شده بود؛ درحالی‌که نمودار تعداد پرس‌وجوی دیگر زبان برنامه‌های نویسی معمولا با گذشت زمان، یکنواخت یا حتی نزولی است.

Guido-van-Rossum

براساس گزارش انجمن برنامه‌نویسی اِستَک اُوِرفِلو (StackOverflow)، زبان پایتون نه‌تنها میان توسعه‌دهندگان حرفه‌ای محبوبیت پیدا کرده؛ بلکه مردم عادی نیز به آن علاقه‌مند شده بودند. وبگاه کُدِکادِمی (Codecademy)، یکی از وبگاه‌های شناخته‌شده در زمینه‌ی آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی نیز اعلام کرده پایتون یکی از زبان‌های محبوبی است که کاربران برای یادگرفتن آن به این وبگاه مراجعه می‌کنند.

زبان برنامه‌نویسی پایتون باعث شده بسیاری از افراد سردرگم در دنیای برنامه‌نویسی راه خود را پیدا کنند. پایتونیست‌ها (طرفداران پایتون) با کمک یکدیگر بیش از ۱۴۵هزار بسته‌ی نرم‌افزاری به Cheese Shop پایتون اضافه کرده‌اند که موضوعات مختلفی از نجوم تا توسعه‌ی بازی را پوشش می‌دهد.

فان‌روسوم، مخترع زبان برنامه‌نویسی پایتون، از محبوبیت نرم‌افزار خود لذت می‌بُرد؛ اما فشار نظارتی و لقبی که به او داده بودند، یعنی «دیکتاتور خیرخواه جاویدان» باعث شد از مدیریت زبانی که اختراع کرده کنار بکشد. او از این موضوع وحشت داشت که به بُت زندگی مردم تبدیل شود و دراین‌باره گفت:

من مشهوربودن را دوست ندارم و احساس راحتی نمی‌کنم؛ حتی گاهی اوقات احساس می‌کنم هر حرفی که می‌زنم یا هر کاری که انجام می‌دهم، بیش‌ازاندازه به آن توجه می‌شود.

درنهایت، او در ۱۲جولای سال جاری، پایتونیست‌ها را در مدیریت پایتون تنها گذاشت.

python

گسترش و محبوبیت زبان پایتون

پایتون زبان کاملی نیست و درمقایسه‌با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی بهره‌وری و قابلیت‌های تخصصی کمتری دارد. به‌عنوان مثال، C و ++C زبان‌های سطح پایین‌تری هستند که به کاربر کنترل بیشتری روی پردازنده‌ی رایانه می‌دهند. زبان برنامه‌نویسی جاوا در ساخت اپلیکشین‌های بزرگ و پیچیده به‌کار گرفته می‌شود و جاوا اسکریپت برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب مناسب است. زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری نیز وجود دارند که هرکدام برای هدفی خاص استفاده می‌شوند.

بااین‌حال، سینتکس پایتون یا نحوه‌ی نوشتن آن به‌اندازه‌ای ساده است که یادگیری آن را آسان می‌کند. همچنین، وجود بسته‌های نرم‌افزاری شخص ثالث، پایتون را به زبانی همه‌منظوره تبدیل کرده که تطبیق‌پذیری آن با استفاده‌ی گسترده‌ی و کاربران زیاد آن ثابت شده است. برای نمونه، آژانس اطلاعات مرکزی از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای هک‌کردن، شرکت فیلم‌سازی پیکسار از آن برای ساخت فیلم، گوگل برای کرال‌کردن صفحات وب‌سایت و اسپاتیفایدر سیستم پیشنهاد آهنگ به کاربران خود از پایتون بهره گرفته‌ است.

python

یکی از بسته‌‌های نرم‌افزاری کاربردی و جذاب پایتون برای پایتونیست‌ها در Cheese Shop، هوش مصنوعی است. کاربران به کمک این زبان می‌توانند شبکه‌هایی عصبی بسازند که از ارتباطات مغز برای پیداکردن الگوی بین داده‌های حجیم استفاده می‌کند. فان‌روسوم می‌گوید پایتون به زبان برنامه‌نویسی محبوب محققان هوش مصنوعی تبدیل و بسته‌های نرم‌افزاری زیادی برای آن ساخته شده است.

البته همه‌ی پایتونیست‌ها تا این اندازه جاه‌طلب نیستند. زک سیمز، رئیس وبگاه Codecademy معتقد است بسیاری از بازدیدکنندگان وب‌سایت دنبال مهارت‌هایی هستند که در کارهای غیرفنی به آن‌ها کمک کند. به‌عنوان مثال، بازاریابان از پایتون برای ساخت مدل‌های آماری استفاده می‌کنند که میزان تأثیرگذاری پویش تبلیغاتی را اندازه‌گیری می‌کند. دانشجویان برای بررسی درستی توزیع نمره‌ها از پایتون بهره می‌گیرند و حتی روزنامه‌نگاران به‌منظور جمع‌آوری داده‌های مدنظرشان با پایتون برنامه‌نویسی می‌کنند. پایتون همچنین برای کاربران حرفه‌ای صفحه‌گسترده (Spreadsheets) دردسترس است.

استفاده از این زبان ‌برنامه‌نویسی بسیار گسترده شده است؛ به‌طوری‌که حتی سیتی‌گروپ (Citigroup)، یکی از بانک‌های آمریکایی، دوره‌ی پایتون برای تحلیل‌گران کارآموز برگزار می‌کند. وب‌سایت کاریابی eFinancialCareers نیز گزارش داده تعداد متقاضیان مربی پایتون در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از چهار برابر شده است. بااین‌حال، برخی تحلیل‌گران از افزایش محبوبیت این زبان ابراز نگرانی کرده‌اند. سیزر برا، مشاور شرکت Bain & Company، درباره‌ی محبوبیت زبان پایتون هشدار داده و گفته است:

ترسناک‌ترین موضوع در فراگیرشدن یک ابزار این است که شخصی نحوه‌ی استفاده از آن را یاد گرفته؛ اما نمی‌داند از درون چگونه کار می‌کند. شخصی که کار با پایتون را به تازگی یاد گرفته است، بدون نظارت فردی حرفه‌ای به نتایج دقیقی دست پیدا نخواهد کرد.

python

ربات جهانی فان‌روسوم

یکی از راه‌حل‌ها برای ازبین‌بردن مشکل کاربران تقریبا تازه‌کار این است که تمام جوانب زبان برنامه‌نویسی به آن‌ها آموزش داده شود. پایتون محبوب‌ترین زبان مقدماتی در دانشگاه‌های آمریکا در سال ۲۰۱۴ بوده است؛ اما فقط در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی آموزش داده می‌شود. یکی از راه‌حل‌های کاربردی این است که علوم رایانه از دوران ابتدایی مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده شود. هادی پرتوی، رئیس بنیاد Code.org می‌گوید:

۴۰درصد مدارس آمریکا درحال‌حاضر چنین درس‌هایی برای دانش‌آموزان دارند؛ درحالی‌که در سال ۲۰۱۳، تنها ۱۰درصد آن‌ها برنامه‌نویسی را به دانش‌آموزان یاد می‌دادند. حدود دوسوم کودکان ده تا دوازده‌ساله در وبگاه Code.org حساب کاربری دارند. اگر پیشرفت‌کردن و خودکارشدن کارها به‌همین ترتیب ادامه پیدا کند، شاید ۹۰درصد والدین آمریکایی خواستار آموزش علوم یارانه به فرزندانشان شوند.

python

اینکه پایتون تا چه اندازه رشد می‌کند، هنوز معلوم نیست. زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار محبوبی در گذشته وجود داشته‌اند که امروزه چندان طرفدار ندارند و به حاشیه رفته‌اند. در سال ۱۹۶۰، زبان برنامه‌نویسی فورترن (Fortran) در کل دنیا محبوب شده بود و به کارآموزان آموزش داده می‌شد. بیسیک (Basic) و پاسکال (Pascal) نیز از دیگر زبان‌هایی هستند که روزگاری در اوج محبوبیت بوده‌اند. هادی پرتوی نیز زبان جاوا اسکریپت را به‌عنوان زبان اصلی سایت Code.org انتخاب کرده است؛ زیرا انتخاب استاندارد برای انیمیشن‌سازی صفحات وب است.

هیچ زبان برنامه‌نویسی نمی‌تواند به شکل همه‌منظوره استفاده شود و تعیین محدوده و تخصص برای هرکدام از آن‌ها ضروری است. بااین‌حال، نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که خیدو فان‌روسوم زبانی را اختراع کرد که همیشه در یاد برنامه‌نویسان خواهد ماند.

منبع ECONOMIST

جمعه سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) چیست و خرید در این روز چگونه انجام می‌شود؟ تاریخچه بلک فرایدیچیست، چرا با این نام شناخته شده و چرا خرید در این روز مهم است؟

جمعه سیاه (Black Friday) و تاریخ دقیق این حراجی بزرگ دنیا

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی به نوعی روز به صدا درآمدن زنگ‌ها برای شروع خرید کریسمس بوده و فردای روز شکرگزاری در ایالات متحده است. در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر بلک فرایدی (Black Friday) نام‌گذاری شده است. روز جمعه سیاه یک روز تعطیل نیست، ولی در این روز مردم به آغاز خرید برای جشن کریسمس و سال نو می‌پردازند. خرید در این روز برای مردم آمریکا یک سنت قدیمی است و از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار است.با وجود تعطیل نبودن این روز، اکثر شرکت‌ها به کارکنان خود اجازه می‌دهند که این روز را در مرخصی باشند و در بزرگترین حراجی دنیا، به خرید سال نو مشغول شوند.

تاریخچه جمعه سیاه یا بلک فرایدی

معمولا صفت سیاه در فرهنگ‌های مختلف، بر یک رویداد بدشگون دلالت دارد. اما جمعه سیاه در تاریخ کشور آمریکا، به رسوایی بازار طلا در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره می‌کند.

وقتی که جنگ داخلی آمریکا پایان یافت، دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا آغاز شد. در آن زمان دو تن از زمین خواران به نام‌های جِی گولد (Jay Gould)  و جیمز فیسک (James Fisk)  توانستند به واسطه خریدهای عمده، در مدتی کوتاه انحصار موقت طلا را به دست آورند.

این دو از این طریق سود کلانی را نیز به دست آوردند. چون دولت وقت نتوانست به‌موقع متوجه این سوءاستفاده شود، برای اینکه قیمت از دست رفته ثابت شود، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد.

این کار در پایان به ویرانی زندگی بسیاری از افراد انجامید. از آن زمان به دلیل وقوع این اتفاق در آن روز، از آن به عنوان بلک فرایدی (یا همان جمعه سیاه) یاد می‌شود.

روایت دیگری نیز برای علت نامگذاری این روز وجود دارد. پلیس فیلادلفیا پنسیلوانیا و راچستر نیویورک، در سال ۱۹۶۱ به خاطر شلوغی و ترافیک بیش از حد خیابان‌ها در این روز، آن را بلک فرایدی نام‌گذاری کردند. البته در آن زمان کارشناسان این واژه را مناسب ندانستند و از مردم خواستند تا به جای استفاده از جمعه سیاه از عبارات دیگر استفاده کنند چراکه کلمه سیاه، نشان دهنده رویدادی بدشگون است.

آنها عبارات جمعه بزرگ یا شنبه بزرگ را به جای استفاده از جمعه سیاه یا بلک فرایدی به رسانه‌ها و مردم پیشنهاد دادند، اما این عبارات معادل سازی شده نیز عمر چندانی نداشتند.

دوباره در سال ۱۹۷۵ میلادی در روزنامه نیویورک تایمز، عبارت بلک فرایدی استفاده شد که در اینجا منظور از عبارت جمعه سیاه شلوغ‌ترین روز خرید و سنگین‌ترین ترافیک جاده‌ها بود که به دلیل خرید مردم ایجاد شده بود.

البته بسیاری از مردم آن زمان نمی‌دانستند منظور از این عبارت چیست، اما عده‌ای دیگر از افراد که پیش از این عبارت بلک فرایدی را شنیده بودند، می‌دانستند که منظور از این نام، فرصتی طلایی برای خرید است.

بررسی علمی بلک فرایدی

دلیل اهمیت جمعه سیاه چیست ؟

جمعه سیاه یکی از شلوغترین روزها برای فروشندگان است و به این دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استقبال از این سنت در آمریکای شمالی بیشتر از سایر نقاط دیده می‌شود، اما اکنون این سنت به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده است.

خرید در این روز به اندازه‌ای با اهمیت است که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند. تمامی مردم نیز برای خرید در این روز راهی فروشگاه‌ها شده و صف‌هایی طویل تشکیل می‌دهند.

تخفیف در روز بلک فرایدی هم شامل وسایل الکترونیکی است و هم غیر الکترونیکی. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک‌هایی که فروشنده‌ها در این روز به کار می‌برند باعث می شود آنها فروش فوق العاده‌ای را تجربه کنند.

به واسطه فروش فوری که در روز جمعه سیاه ایجاد می‌شود، خریداران حس می‌کنند که باید به سرعت خرید خود را انجام دهند در غیر اینصورت چیزی را از دست داده‌اند. البته این سبک از بازاریابی در بسیاری از شعارهای تبلیغاتی نیز دیده می‌شود که به خریداران می‌گویند، تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارند یا تنها تعداد محدودی از یک جنس باقی مانده و فرصت کمی برای خرید آن دارند.

این سبک از بازاریابی، یک نوع هیجان در خریدار ایجاد کرده و وی را تشویق به خرید محصول می‌کند. این ویژگی در روز Black Friday به خوبی قابل رویت است. در این روز خریداران تنها از صبح تا قبل از شب، فرصت دارند تا خریدهای خود را انجام دهند در غیر اینصورت متضرر می‌شوند!

تخفیف های شگفت انگیز و کاهش قیمت در بزرگترین حراج سال

دلیل خرید مردم در روز جمعه سیاه چیست ؟

خرید در روز بلک فرایدی شامل تخفیف بر روی تمام اجناس است و تمامی کالاها شامل تخفیف هستند؛ تخفیفی که مشتریان را تشویق می‌کند تا با هزینه کمتر به رفع نیازهای خود در شروع سال نو بپردازند. اما در این سال‌ها رقابت بین فروشنده‌ها به حدی بود که  مفهوم Doorbuster نیز به وجود آمد.

اما منظور از Doorbuster چیست و اصلا این واژه به چه معناست؟ کلمه Door به معنای “در” است و کلمه Buster به معنی “انفجار یا شکستن چیزی”. فروشندگان کالاهایی با تخفیف بسیار ویژه را Doorbuster نامیدند، زیرا این کالاها باعث شدند تا مردم پشت درهای فروشگاه‌ها صف بکشند. در بسیاری از مواقع تجمع افراد باعث شکسته شدن درها نیز می‌شود.

ساعت شروع بزرگترین حراجی سال

با کمال تعجب شروع این حراجی زمان مشخصی ندارد! چون رقابت بین فروشگاه‌ها شدید است هر کسی قصد دارد تا ساعت شروع را جلو بکشد. در سال‌های گذشته، مغازه‌ها راس ساعت ۱۲ بامداد، درب فروشگاه‌های خود را باز می‌کردند و به نوع بازماندن مغازه‌ها در کل ساعات شب، روال عادی روز جمعه سیاه است.

در سال ۲۰۱۰، یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ساعت ۱۰ شب روز عید شکرگزاری، حراجی بلک فرایدی را آغاز کرد. بسیاری فروشگاه‌ها به عرضه نمونه محصولات رایگان، مانند مداد شمعی و کتاب‌های نقاشی پرداختند تا بتوانند از این طریق مشتری جذب کنند.

حراج پنج شنبه در جمعه سیاه!

منظور از بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست ؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم جمعه سیاه، روز بعد از روز شکرگزاری در آمریکا بود که مردم خریدهای خود را برای عید کریسمس انجام می‌دادند، اما رقابت بین فروشگاه‌ها به حدی رسید که آنها حراج را از روز پنج شنبه، یعنی روز شکرگزاری آغاز کردند. آن هم به بهانه این که خریداران در ترافیک جمعه سیاه نمانند!

در سال ۲۰۰۹ فروشگاه (Kmart)، حراجی خود را از ساعت ۷ صبح پنجشنبه آغاز کرد. در ادامه فروشگاه‌های دیگری نیز از این تغییر پیروی کردند و در ساعات ۸ و ۹ صبح پنجشنبه، به حراج اجناس خود پرداختند.

Cyber Monday یا Black Friday

حراج‌های بلک فرایدی به حدی بود که مردم مجبور بودند برای خرید وسایل مورد نظر خود ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند. حتی خیلی وقت‌ها مردم قبل از باز شدن فروشگاه‌ها در مقابل درب آنها صف می‌کشیدند.

اما در این میان رفته‌رفته خریدهای اینترنتی جا باز کردند و البته فروشگاه‌های آنلاین نیز در بزرگترین حراجی سال حضور یافتند. چون بسیاری از مردم فرصت ایستادن در صف‌های طولانی را نداشتند و ترجیح می‌دادند که در کنار خانواده خود باشند، به سمت خریدهای اینترنتی بلک فرایدی روی آوردند.

این فروشگاه‌های آنلاین، در روز دوشنبه بعد از روز شکرگزاری (پایان تعطیلات چهار روزه عید)، پیشنهادهای آنلاین جذاب خود را ارائه می‌دادند. کسانی که نتوانسته بودند در بلک فرایدی حضور یابند، شانسی دوباره پیدا می‌کردند تا در این روز که با نام دوشنبه آنلاین یا سایبر ماندی (Cyber Monday) شناخته می‌شود، به خرید بپردازند. در بعضی مواقع این حراجی آنلاین، یک هفته کامل طول می‌کشید.

مزیت‌های خرید آنلاین

به وجود آمدن فروشگاه‌های آنلاین باعث شد تا شیوه جدیدی از حراجی‌ها در تاریخ ثبت شود. سود به دست آمده از فروش آنلاین نیز همه‌ساله بیشتر از سال قبل می‌شود. اما در کل به نظر می‌رسد که خرید آنلاین، بسته به شرایط موجود بهتر از خرید آفلاین یا خرید به صورت فیزیکی باشد.

دلیل دزدی در روز جمعه سیاه چیست ؟

خرید آنلاین از فروشگاه‌ها، برتری‌هایی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خرید آنلاین لازم نیست مردم از چندین ساعت قبل در صف قرار گیرند، شب خود را خراب نمی‌کنند و عید خود را نیز کنار خانواده خواهند بود.
  • خرید آنلاین گرسنگی، خستگی، له شدن زیر دست و پای دیگران را ندارد و لازم نیست سرمای سوزناک را تحمل کرد.
  • هیچ خطری در خرید آنلاین جان خریداران را تهدید نمی‌کند.
  • خبری از اسلحه کشی و چاقو زدن نیست!
  • به کاربران آنلاین آسیب فیزیکی وارد نمی‌شود و دست کسی هم به اسپری فلفل نمی‌رسد.
  • هیچ ترافیکی وجود ندارد و خیابان‌ها هم شلوغ نمی شوند.
  • مردم و نیروهای پلیس و اورژانس، شبی عادی خواهند داشت.
  • وقتی هم که افراد موفق شوند تا کالای مورد نظر خود را بخرند دیگر نگران نیستید که سارقین آنها را بدزدند.

اولین مرگ در روز جمعه سیاه!

جمعه سیاه چیست ؟

در سال ۲۰۰۸، در منطقه (Valley Stream) نیویورک، حدود ۲۰۰۰ نفر منتظر بودند تا بلک فرایدی شروع شود. کم کم ساعت به ۵ صبح نزدیک ‌شد و مردم نتوانستند پشت درها دوام بیاوردند. در ادامه با هل دادن درهای پاساژ شکست.

سیل خریداران به طرف فروشگاه سرازیر شد و در این بین یکی از کارکنان ۳۴ ساله، زیر پای خریداران افتاد. سایر کارکنان به هیچ روشی نتوانستند جلوی سیل مردم را بگیرند و خریداران نیز صبر نمی‌کردند و در نهایت کارمند فروشگاه جان خود را زیردست و پای مردم از دست داد!

در هنگام رسیدن نیروهای پلیس نیز، سیل خریداران ادامه داشت و خریداران پلیس را هم هل می‌دادند. کشته شدن این کارمند جوان اولین مرگ ثبت‌شده در روز جمعه سیاه بود. در همان سال، طی تیراندازی در یک فروشگاه، دو نفر نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

برگزاری بلک فرایدی در بعضی از کشورها

حراجی بلک فرایدی، این روزها در تمام دنیا همه گیر شده است. این روز معمولا در تمام کشورها به رسمیت شناخته شده و برگزار می‌شود. خریداران همواره به این روز به عنوان فرصتی طلایی برای خرید نگاه می‌کنند. نوع و تاریخ برگزاری این حراجی در هر یک از کشورهای دنیا با توجه به فرهنگ آن‌ها متفاوت است.

در ادامه به بررسی بزرگترین حراجی دنیا در کشورهای زیر می‌پردازیم:

  1. آمریکا
  2. بریتانیا
  3. روسیه
  4. فرانسه
  5. کانادا

در انتها نیز برگزاری جمعه سیاه در ایران را بررسی می‌کنیم.

۱. آمریکا

این کشور اصلی‌ترین برگزارکننده حراج بلک فرایدی است. تقریبا تمام فروشگاه‌های آفلاین و آنلاین آمریکا در این روز کالاهای خود را حراج می‌کنند. فروشگاه‌هایی که در آمریکا کالاهای خود را به حراج می‌گذارند معمولا سه دسته هستند:

  1. فروشگاه‌های خرده‌فروش و نمایندگی‌های برندها
  2. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ
  3. فروشگاه‌های آنلاین

تقریبا تمامی این فروشگاه‌ها در حراج شرکت می‌کنند.

۲. بریتانیا

دلیل حضور پلیس در روز جمعه سیاه چیست ؟

بلک فرایدی در بریتانیا مفهومی متفاوت دارد. در بریتانیا از سوی پلیس و سرویس سلامت همگانی، آخرین جمعه پیش از کریسمس، بلک فرایدی نام گذاری شده است. در این روز نیروهای دولتی نیز خود را برای شرایط مختلف آماده می‌کنند که از جمله می‌توان به برپایی مراکز سیار اورژانس در مناطق پر رفت‌وآمد شهری اشاره نمود.

در سال ۲۰۱۳، در ابتدا شرکت آسدا (Asda) به فکر برگزاری بلک فرایدی در بریتانیا افتاد و در ادامه فروشگاه‌های آنلاین هم به این موج پیوستند. در این روز مشکلات مختلفی در فروشگاه‌ها اتفاق می‌افتاد که لازم بود نیروهای پلیس، اتفاقات را کنترل کنند. در سال ۲۰۱۵ میزان خرید محصولات از فروشگاه‌های حقیقی و آنلاین، مرز ۲ میلیون پوند را رد کرد. این مساله باعث شد تا بزرگترین حراجی دنیا در بریتانیا لقب پرمنفعت‌ترین روز خرید را از آن خود کند.

۳. روسیه

روسیه از جمله کشورهایی است که در چند سال اخیر به این حراجی بزرگ خوشامد گفته است. این کشور به دلیل تقویمی که دارد همواره یک روز پس از کشورهای دیگر به برگزاری حراج جمعه سیاه می‌پردازد. البته مردم روسیه تا ۵ سال گذشته علاقه چندانی نداشتند تا در این روز به خرید بپردازند، اما این حراج در روسیه هم مانند سایر کشورهای دنیا کم‌کم رونق گرفت و وارد فرهنگ آن‌ها شد.

در سال‌های ۲۰۱۰ میلادی بود که بسیاری از مغازه‌دارها مخصوصا فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی، در جمعه آخر ماه نوامبر با تخفیف ویژه و تحت عنوان تخفیف پایان سال کالاهای خود را به فروش می‌رساندند.

البته خرید بلک فرایدی در کشور روسیه در ابتدا با فرهنگی غلط رواج پیدا کرد. فروشگاه‌های روسیه برروی تمام محصولات خود برچسب حراجی می‌زدند، اما در واقع هیچ ‌یک از کالاهای خود را با تخفیف عرضه نمی‌کردند و حتی برخی فروشندگان کالاهای خود را با قیمتی بالاتر از روزهای عادی هم به فروش می‌رساندند!

اکنون در روسیه برندها و فروشگاه‌های متعددی در حال فعالیت هستند اما نخستین فروشگاهی که فرهنگ حراج جمعه سیاه را در این کشور به درستی پیاده کرد، فروشگاه آنلاین Promokodabra بود. این فروشگاه کار خود را ابتدا در اتریش آغاز کرده و سپس مدل کسب‌وکار خود را در روسیه نیز پیاده کرد و هم‌اکنون در ۱۲ کشور فعالیت دارد.

۴. فرانسه

فرانسه که پایتخت مد جهان است، تنها از سال ۲۰۱۴ توانست با پدیده بلک فرایدی آشنا شود! تاجران و مغازه داران، به مرور این سنت را در فرانسه جا انداختند. شرکت‌های اپل و آمازون هم در همین سال با تخفیف‌های ۸۵ درصدی مردم را به فروشگاه‌های خود کشاندند.

۵. کانادا

جمعه سیاه چیست و بررسی تاریخچه آن

زمانی که ارزش دلار کانادایی از آمریکایی بیشتر بود، مردم کانادا برای خرید به آمریکا سفر می‌کردند. مردم کانادا نه تنها برای بزرگترین حراجی سال، بلکه برای خریدهای جزئی خود هم آمریکا را انتخاب می‌کردند. اما رفته رفته تفاوت ارزش این دو دلار کمتر شد و فروشگاه‌های کانادایی سعی کردند تا از مهاجرت مردم به آمریکا جلوگیری کنند.

البته این حراجی در کانادا بیشتر به سبک آنلاین رواج پیدا کرده است. این سنت در سال ۲۰۰۸ شروع شد و در ۲۰۱۲ به اوج خود رسید.

جمعه سیاه در ایران

بازارهای مختلف موجود در ایران نشان‌دهنده پتانسیل بالای این کشور برای جریاناتی مانند بلک فرایدی است. هر زمان که یک برند بزرگ، تخفیف‌های نجومی اعمال می‌کند، حتی در صورت کساد بودن بازار آن برند، مشاهده می‌شود که مردم به خوبی از تخفیف اعمال شده بهره می‌برند.

به عنوان مثال می‌توان به پیش فروش گوشی ال جی وی ۲۰ در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا اشاره کرد؛ تعداد گوشی‌های ارائه شده در مدت چند ساعت به پایان رسیدند. طی دو سال گذشته، فروشگاه‌های آنلاین بزرگی چون دیجی کالا و بامیلو جمعه سیاه را به ایران آوردند. هدف آنها از این کار بهره‌مند کردن مشتریان از تخفیف‌های بزرگی است که برای این روز در نظر گرفته‌ شده است. اما…

بامیلو یا دیجی کالا ؟

در مقایسه فروشگاه‌های اینترنتی بامیلو و دیجی کالا باید گفت که بامیلو در این روز اندکی قدرتمندانه‌تر عمل کرده است. بامیلو از نام اختصاصی حراجمعه استفاده می‌کند و چند وقتی است که به استقبال جمعه سیاه رفته است.

البته نوع تجارت بامیلو، مارکت پلیس (Marketplace) است و آنها تمامی محصولات و کالاها را در انبار خود نگهداری نمی‌کنند، بیزنس مدلی که دیجی‌کالا به تازگی به آن روی آورده است. اما بامیلو در مدت ۲ سال گذشته توانسته است تا با کمک حامیان و تامین کنندگان، تخفیف‌های شگفت انگیزی اعمال کند و مشتریان را راضی نگه دارد.

جمعه سیاه چیست و چگونه در ایران برگزار می شود؟

در ایران، فروش Black Friday از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. نظر سنجی ها نشان می‌دهد که ۳۲ درصد ایرانیان در فروش بلک فرایدی شرکت می کنند. این مقدار حدود ۱۳ درصد بیشتر از سال قبل است.

خرید در روز جمعه سیاه برای همه لذت بخش است چون می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف‌های باورنکردنی به دست آورند. انواع مختلف محصولات در این روز توسط فروشگاه‌های مختلف به مردم عرضه می‌شود.

اگر در روز جمعه سیاه برای خرید به این دو فروشگاه اینترنتی بزرگ سر بزنید، می‌توانید هزاران محصول مختلف را با تخفیف‌های باورنکردنی صاحب شوید. البته باید در نظر داشت که این محصولات به تعداد محدودی فروخته خواهند شد و برای خرید بهتر است جزء اولین نفرات باشید.